COHEN

BIRD ON THE WIRE – En hyllning till Leonard Cohen

Av och med Matilda Bådagård, Sara Niklasson och Jesper Andersson

Bird on the wire har spelats på Klara soppteater, Stockholms stadsteater sedan våren 2016 och intresset verkar omättat. Sedan premiären har konserterna varit slutsålda och i somras, när trion  gästade Parkteatern på Djurgården i Stockholm, slogs publikrekord med över 3000 besökare. Bird on the wire har också turnérat i Stockholmsregionen i Stockholms stadsteaters regi och även då mötts av fullsatta teatrar och konsertlokaler.

birds on wire gul_press

”Sverige är ett Cohenland”, säger Matilda Bådagård som är initiativtagare till produktionen. ”Väldigt många har en relation till hans musik och texter och det gäller inte bara de som var med vid tiden för hans genombrott på 60-talet. Han hade ju en lång karriär och var så mångsidig i sitt uttryck. Det är ofta många i vår ålder som kommer på konserterna och de har kanske, likt oss, börjat med Cohens senare plattor och sedan lyssnat sig bakåt.”

När Leonard Cohen gick ur tiden hösten 2016 var det många som sörjde; inte minst hans stora svenska publik. Cohen var författare, poet, låtskrivare och estradör och musiken han skrev rör sig genom ett otal genrer. Hans karriär sträckte sig över 60 år och låtar som Hallelujah, Suzanne, Take this waltz och Bird on the wire har älskats av flera generationer. Leonard Cohens sista  album kom bara några veckor före hans död och är enligt många bland det bästa han har gjort. Texterna är centrala och mångbottnade; varje gång man lyssnar till en av Cohens sånger eller läser något ur hans diktsamlingar kan man hitta nya lager som man inte upptäckt tidigare. Bakom den vackra poesin hittar man ofta referenser till historiska händelser eller till bibeln, livsfilosofiska grubblerier och en stor portion svart humor.

När idén om en hyllningskonsert ut-kristalliserade sig för Matilda, Sara och Jesper ville de få med så många sidor som möjligt av mångkonstnären Leonard Cohen. Samtidigt har deras utgångspunkt varit att tolka Cohen på ett nytt sätt, utifrån sina egna musikaliska grunder, snarare än att imitera hans arrangemang och uttryck. Resultatet är en händelserik konsert med många instrumentbyten, stämsång och musikaliska utflykter.

cohen soppan

Arrangemangen  går från det innerligt akustiska till sväng och stök och vi får höra låtar från hela hans långa karriär. Genom att sammanväva musiken med uppläsning av ett urval av Cohens dikter, översatta till svenska, får konserten en suggestiv och dramatisk känsla. Det blir en kväll där publiken helt och fullt får träda in i Leonard Cohens värld. En värld med mycket mystik, romantik, humor och nostalgi!

” ’ Bird on the wire’ är en högtidsstund för oss Cohenfantaster. Perfekt tonträff i text och musik.”

Sissela Kyle, skådespelare och tidigare chef för Parkteatern i Stocholm

Matilda Bådagård (sång, piano, slagverk, fiol) är frilansande sångerska och kompositör. Hon är aktuell i duon Långbacka/Bådagård som spelar ”pop med folksjäl”. Duon släppte sitt debutalbum 2018 och turnerar nu i Sverige och övriga Norden. Matilda har varit hängiven utövare av brasiliansk musik som sångerska i sambagruppen A casa toca och har turnerat med svenska artister som Uno Svenningsson och Peter Lundblad.

Sara Niklasson (sång, gitarr, fiol, mandolin, bas) började som sångerska, men frilansar numera i vitt skilda sammanhang som multimusikant med särskild förkärlek för strängar. Utöver medverkan i ett antal teaterproduktioner spelar hon bl a med Niklas Strömstedt och sågs i orkestern i TV4s Idol 2018. Sara är även initiativtagare till en Joni Mitchell-hyllning i vilken hon sjunger och spelar gitarr.

Jesper Andersson (sång, gitarr, bas, trummor) är en musikant som älskar nya utmaningar och musicerande i vitt skilda stilar. Med friformjazz som språngbräda har han exempelvis kryssat sig via synthpop i Depeche Mode-bandet The New dress, till folkrock i ovan nämnda Joni Mitchell-projekt. Jesper spelar även trummor i indierockbandet The Virtues. Trumset är huvudinstrumentet, men hans musikaliska bredd återspeglas även i hans öppenhet för att musicera på just det instrument som stunden kräver.